Valentino houdt de Rockstud in leven

Hoewel subjectief en controversieel, is de blijvende kracht van een tas toch een onderwerp van bijzonder belang onder ons portemonnee-liefhebbers.

Soms zijn we het er allemaal unaniem over eens wanneer een handtas zijn beloop heeft gehad en door zijn merk moet worden stopgezet.

Op andere momenten zijn we bij PurseBlog volledig overweldigd door uw steun voor een portemonnee (zoals de Givenchy Antigona) die jaar na jaar indruk blijft maken.

Zeldzamer is wanneer een handtas, nee, een hele reeks handtassen en schoenen (waarvan velen in de mode-set die zo wijselijk verkondigden dat ze niet langer dan een seizoen of twee zouden meegaan), niet alleen een steunpilaar worden in de line-up van de ontwerper gedurende meer dan een decennium in de release, maar dringt zich in feite in de huiscode van het merk.

Nou, zo is het leven – soms staan ​​we voor een verrassing waar we het het minst verwachten.
En dat is de verrassing die Valentino’s Rockstud-lijn ons, de liefhebbers van alles wat met mode te maken heeft, heeft bezorgd sinds de oprichting in 2011. Met handtassen in elk denkbaar silhouet, schoenen variërend van sneakers en laarzen tot pumps en kittens, SLG’s, accessoires en zelfs sieraden, de Rockstud is net zo integraal voor Valentino geworden als… eerlijk gezegd kan ik op dit moment niets anders bedenken dat zo Valentino voelt als de Rockstud-reeks.

Valentino’s geschiedenis kende twee verschillende fasen: een pre-Rockstud-tijdperk en een post-Rockstud-tijdperk. En ik, als onbeschaamd product van de post-Rockstud-tijdlijn (of, in ieder geval, nadat ik ruim na de lancering van de collectie over het merk heb geleerd), lijkt het moeilijk te vinden om het merk met iets anders te associëren!

Maar als je een van de talloze handtassen met studs zou tegenkomen die momenteel beschikbaar zijn op het gebied van luxe merken, zou je die dan kopen – zonder enige acht te slaan op de uithoudingsvermogen, trendy/klassieke aantrekkingskracht, financiële implicaties en de verschillende andere factoren die we nemen rekening mee houden bij een verantwoorde aankoop?

De kans is klein. Dat komt omdat de op de noppen gerichte esthetiek zelden werd gezien als een tijdloos of klassiek ontwerp. In plaats daarvan, bekend om hun rock-chique uitstraling, belichamen de meeste portemonnees met studs over het algemeen een biker-achtige look die geassocieerd wordt met alles wat trendy en/of seizoensgebonden is. En we weten allemaal hoe snel die het risico lopen om er gedateerd uit te zien, toch?

Dus, hoe heeft Valentino de status van de Rockstud behouden als een iconisch cult-item in plaats van iets dat na een seizoen voor de meeste kopers in de vergetelheid zou raken? Om dat te begrijpen, moeten we dieper ingaan op de aard van portemonnees met studs.

Een korte geschiedenis van handtassen met studs

Geloof het of niet, studs bestaan ​​al langer dan de meeste populaire portemonnee-versieringen, zoals kristallen of pailletten. Een van de oudste portemonnees ter wereld, daterend van bijna 5.000 jaar geleden, werd ontdekt in het hedendaagse Duitsland en bleek een zeer modieuze aangelegenheid te zijn: een grote leren handtas met een klepsluiting versierd met honderden hondentanden ! Cool met een hoofdletter C bestond al in de steentijd!

De oudste portemonnee met studs ter wereld via NatGeo

Maar het wijdverbreide gebruik van studs kwam pas veel later toen de mode het tijdperk van obsessie met handtassen begon. Ja, ik heb het over de jaren 90 en het Y2K-tijdperk – toen het maximalisme op zijn hoogtepunt was. En als je het hebt over flitsende portemonnees, het spreekt voor zich dat er studs op zullen zitten. Dus veel (en ik bedoel VEEL) van onze favoriete nostalgie-opwekkende tassen hebben een reeks noppen. Van de meer versierde uitvoeringen van de Prada Nylon Backpack en Givenchy Nightingale tot de Christian Louboutin Paloma, de beruchte Versace Snap Out of It-tas en de Balenciaga City – studs waren de baas in veel van deze stijlen.

Maar de meeste van deze portemonnees stammen uit de periode waarin merken racen om de volgende it-bag uit te brengen voor de modeset om verliefd op te worden. En daarmee kwam de onvermijdelijke dwaasheid van it-bags – ze werden snel vervangen door het volgende grote ding. Dus voor het huis van Valentino Garavani, dat in 2011 de Rockstud-lijn van portemonnees uitbracht, werd een soortgelijk traject voorspeld. En in die tijd leek het ontwerp ook alle attributen van een it-bag te hebben. Toch heeft het meer dan een decennium geduurd in de high fashion hall of fame.

Valentino Vitello Rockstud-tas

Het begin

Als je mode kent, weet je dat het Valentino Rockstud-assortiment niet begon als een lijn van handtassen, maar van schoenen. Met variërende hakhoogtes die zowel gedurfd als comfortabel waren, werden de Rockstud slingback-pumps in 2010 met massale fanfare gelanceerd, om polariserende reacties te veroorzaken. Hoewel het relatieve comfort (vooral in vergelijking met de ontworpen om pijnlijke Louboutins te zijn), puntige tenen die de benen langwerpig maakten, en de algehele funky esthetiek het onmiddellijke erkenning opleverden, kondigden velen al snel aan dat de stijl snel de schappen van budgetwinkels zou verzadigen en snelle modewinkels. Zijn originaliteit zou niet lang meer standhouden.

Bewijzend dat ze ongelijk hadden, hield niet alleen het ontwerp stand, maar bracht het merk het volgende jaar zijn eerste lijn Rockstud-handtassen uit. Het meest populaire ontwerp was ongetwijfeld de Rockstud Trapeze-draagtas, die in verschillende maten verkrijgbaar was en meteen uitverkocht was, maar het huis bracht de tas vervolgens uit in een horde andere silhouetten en materialen. De Rockstud Chain Shoulder Bag, met quilts afgewisseld met zowel grote als kleine studs, leek een slimme knipoog naar de Chanel Classic Flap zonder een slordige imitatie te lijken. De Rockstud mini-rugzak, aan de andere kant, verdiende een plaats in de virtuele schappen van influencers en een echte plaats in de harten van ons gewone mensen die op de golf van de mini-rugzaktrend reden.

Over influencers gesproken, de opkomst van social media-sterren in de jaren 2010 was ongetwijfeld een enorme impuls voor het merk. We weten allemaal dat online advertenties de gewoonte hebben om ons te achtervolgen totdat we er praktisch verliefd op zijn. Maar het was niet alleen dat; De vibe van de Rockstud had een manier om mensen te laten groeien, zelfs als ze om te beginnen geen grote fans waren.

Valentino Rockstud Spike Bag

En daarnaast heeft Valentino de Rockstud voortdurend opnieuw uitgevonden, met een achtergrond van denim, nylon, verweerd leer en meer, terwijl hij ook de kleur van de studs zelf heeft veranderd, zoals ton-sur-ton rood en zwart of grafisch wit op een contrasterende achtergrond.

Zelfs in het boek van woensdag Martin’s 2015 De primaten van Park Avenue, vertelt de auteur hoe ingesloten de set handtassen die vrouwen droegen in de Upper East Side van New York waren: zelden afwijkend van Hermès of Chanel, behalve af en toe Valentino. Het lijkt duidelijk alsof de Rockstud zijn plaats heeft verdiend als een soort handtas-alter-ego van de meer mainstream Holy Grail-portemonnees.

Hoe de Rockstud relevant is gebleven

Valentino’s oprichting gaat terug tot de jaren zestig, toen Valentino Clemente Garavani zijn gelijknamige merk lanceerde en zijn eerste couturecollectie debuteerde in het Palazzo Pitti in Florence. Sindsdien, tot aan zijn pensionering in 2007, stond de ontwerper wereldwijd bekend om zijn couture, met een voorliefde voor de stoutmoedigheid van de kleur rood (die hij ook als handelsmerk gebruikte, net als mede-schoen-en-handtas-maestro Christian Louboutin), en pochte een enorme en invloedrijke klantenkring, waaronder koningin Paola van België, Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn en Jackie Kennedy.

Het geheim van het succes van zijn couture? Een gevoel van gedurfd feminisme, een combinatie van oude Hollywood-glamour met aristocratische chic en modern zelfvertrouwen. De look was niet alleen opvallend, maar bleef ook bij hen. Jackie O zou naar verluidt zelfs een zwarte Valentino-jurk bij een andere vrouw hebben gezien en er zes voor zichzelf besteld hebben, en later op haar bruiloft een op maat gemaakte bruidsjurk gaan dragen.

Maar hoewel de heer Garavani zichzelf bekend maakte als een van de meest iconische ontwerpers van de late 20e en vroege 21e eeuw, was het merk zelf niet zo bekend om zijn handtassen en schoenen tijdens zijn ambtstermijn als voor couture. Dat veranderde allemaal nadat hij het bedrijf verliet; echter, toen Maria Grazia Chiuri (ja, momenteel van Dior) en Pierpaolo Piccioli in 2008 gezamenlijk de positie van creatief leiderschap van het merk op zich namen en de Rockstud-lijn het geesteskind was van het dynamische duo en misschien wel de eerste grote mijlpaal in de overgang naar een meer geüpdatete identiteit. Dus je herinnert je misschien bepaalde oudere portemonnee-stijlen van het merk, zoals de Bow Tote en de Nuage Hobo, maar de Rockstud zal ongetwijfeld je zoekresultaten voor Valentino-handtassen domineren.

Vanessa Hudgens Valentino Romeinse Stud Bag

Vanessa Hudgens draagt ​​Valentino’s One Stud Bag

En hoewel de Rockstud-lijn in eerste instantie misschien een heel andere spil voor het merk leek, wordt de onderliggende invloed van Mr. Valentino duidelijk – heb je ooit een handtas gezien die tegelijkertijd zo edgy en vrouwelijk was? Bovendien is het ontwerp zeer flexibel – de studs kunnen langs de randen van de tas verschijnen zoals in de Trapeze Tote, of helemaal zoals in het geval van de Chain Shoulder Bag, of in overeenstemming met de gezwollen gewatteerde trend in de meer recente Candy Stud- en Roman Stud-assortimenten, of gewoon als een glanzend, statement-making juweel, zoals de nieuwste toevoeging van het merk aan de lijn met studs, de One Stud Bag.

Over juwelen gesproken, misschien is het beste van de Rockstud en Valentino’s andere handtassen met studs dat ze net zo aanpasbaar zijn als sieraden voor mensen. Net zoals een prachtig sieraad, zoals een ring van Tiffany en Co. of een liefdesarmband van Cartier, kan worden gestyled met meerdere outfits, of het nu gaat om jeans, formals of zelfs een bruiloftsensemble, Valentino’s studs zijn als kleine sieraden op een handtas, die de meer generieke gewatteerde klep opfleurt of zelfs de saaiste draagtas interessant maakt. En het heeft de stud in zijn eentje een vleugje elegantie gegeven. Of het nu via een sierlijke handgreep aan de bovenkant, een rocker-schoudertas of een werktas met een lichte rand is.

De Rockstud-lijn heeft de tijd doorstaan ​​en is nog steeds direct herkenbaar. Het is misschien geen conventionele klassieker zoals de Hermès Birkin of de Chanel Flap, maar zijn funky-meets-verfijnde stijl zal altijd een cultklassieker blijven. En als je je zorgen maakt of het er gedateerd of onstijlvol uitziet, maak je geen zorgen – het is net zo’n handtekening voor Valentino als Mr. Valentino zelf!

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Mllsdemode.be
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart